7 Kasım 2010 Pazar

Transibirya --Kadınlar



Gezimle ilgili basliklari koyarken, KADINLAR'in da  bir baslik altina alinmasini ve kendileriyle ilgili konusulmasi gerektigini  dusundum. Rus Kadinlari, farkli bir kadin modeli olarak illgimi cekti. Gezi boyunca, yollarda gorduklerim, konustuklarim, trende gozlemlediklerim, evlerine gittiklerim, rus erkekleriyle bu konuda yaptigim konusmalar, beni bu sonuclara goturdu. Gercek bir guzellige sahipler. Uzun boy, uzun bacak, beyaz guzel bir ten, renkli goz,ince bir vucut yapisi, guzel yuz hatlari...Kisacasi  dis gorunum cok carpici, bir de buna kominizm doneminden kalma, kadinin esit hakli kendine olan guveni ve comertce vucudunu sergileyen giysileri,guzel makyaji, kadinsiligini ekleyince, Rus Kadininin dis hatlari cizilmis oluyor. Bir kadin olarak kiskansam da  gercekleri goz ardi etmem olasi degil...Doguya gidildikce, Asya kadin modeli ortaya cikiyor. Soz ettiklerim elbette, gerek yasam sekli, gerekse dis gorunum olarak bunlar degil. Slovak irkindan gelen Rus Kadini...Gezdigim 20 sehirde, kucuk yerlesim yerleri de  dahil(Asya modelleri haric) kadinlarin giyim tarzinda,bir farklilik goremedim. Biraz bundan soz edeyim, ama kafanizda canlandirirken lutfen sinirlarinizi asip, hayal gucunuzu   zorlayin ( hic abartmiyorum) Alabildigine mini etekler, mini sortlar, cok yuksek topuklu abiye ayakkabilar (duz pabuc hıc yok, ben de bu yaz giyim tarzimi degistirme karari aldim, bir daha duz pabuc yok, keske daha once gitseymisim oralarda alinacak cok ders varmis), tum gogusler  ortada (ciddi ciddi oyle birazcik ucunun gorunmesi filan degil),  goguslerini, dısılıklerini ortaya cikaracak sekilde ozel sutyenlerle besleyerek giyinmek, dekolte kisa bez parcalarindan olusan elbiseler, seffaf giysiler ve iclerinden gorunen g stringler hem de beyaz seffaf elbise altindan siyah g string gibi...Iste size dis gorunum. Butun bunlari gorunce, Turk kadininin, bastirilmisliklarini insan hemen icinde hissediyor. Bir de son yillardaki, paketlenmis Turk Kadin modelini dusununce, zavalli kadinimin vucudunu hicbirzaman ozgurce kullanamadigi ortada (azinlik gencleri kastedmiyorum). Ve tum bu disiligi, dekolteyi, frapanligi her yerde gorebiliyorsunuz, bircok toplumdaki gibi ozel yerler icin degil  bu giyinis. Bu giysiler icindeki kadin; trende, tekne turunde, piknikte, calisma hayatinda, temizlikte,iste, yuruyuste,operada, konserde, yagmurda, sogukta, sicakta,gecede, gunduzde,dugunde, kisacasi heryerde... hicbir farkli kosul bu giyinme modelini etkilemiyor.Yani bizim Turkiye'de gordugumuz hemen NATASA damgasi yiyen Rus Kadinlari aslinda ulkelerindeki normal giyim ve davranislarini surduruyorlar, fazla haksizlik edildigini dusunuyorum artik, onlar burada, ulkelerindeki gibler ama biz bunlara alisik olmayan kapali bir toplum oldugumuzdan onyargili  dusunuldu diye bakiyorum...Kadin icin oncelik, kendi gorunumu, ve kendisi....Evi, sevgilisi, cocugu, kocasi, ya da baska nedenler cok sonra yerlerini alabilir ya da hic almiyabilir.Burada bir seyi ozellikle belirtmek istiyorum, sakin kiskancligimdan kaynaklandigini dusunmeyin lutfen, butun bu carpici guzelligin ardinda bir parizyenin zerafetini goremedigimi, alt yapida bir bosluk oldugunu hemen soylemeliyim.Ogretim boslugunu kastedmiyorum, giyimde,dis davranislarda hazmedmislik, ve herseyi bilincli yerine oturtmak bir alt yapidir,butun bunlar toplumlarin cekirdegini olusturan ailelerden alinir, bu donanima sahip bireylerle , donanimsizlar hemen kendini gosterir. Ben butun bu carpiciligin altinda DONANIMSIZLIGI hissettim....Kadin, erkekten daha guclu, gece yarisi, sabaha karsi bu giysiler icinde kadinlari sokakta yuruyor gorebilirsiniz.Bosanma orani cok yuksek ve bosananlar kadinlar. Genc Rus Erkegi, erkekligini guzel kullaniyor, genc yaslarda, o donemlerde sorun yok ama sonrasindaki yaslarda, narkomen ve alkolik orani cok artiyor, siddet basliyor ve pasiflesiyor. Iste bu donemde kadin zaten onu coktan atmis oluyor. Boylece ozel bakim yerlerinde ya da buyuklerin yaninda terkedilmis cocuk sayilari artiyor. Prestroyka'dan once  Azeri, Kirgiz,Kazak  erkekler Rus kadini icin cazipmis, simdi erkekligini cinsel anlamda guzel sundugu,para harcama yonunden bonkor oldugu ve kadina olan ilgisi, sicakligindan dolayi Turk erkekleri cok cazip, hem de cok...Prestroyka oncesi kadinlari, bilgi acisindan cok donanimli,yabanci dil biliyor ve daha gucluler  fiziksel yonden de. Prestroyka sonrasinda ise egitim kalitesinde gerileme olmus, bu da hemen kadinlarda, genc nesilde gozleniyor.60 yas ustu kadininda, otoriter, acimasiz, kararli davranislari, rejim kalintilarini gozlemlemek mumkun.Sanatla, kadin icice,genelde  resim yapiyorlar ya da piyona caliyorlar,tabii bu da sanat-toplum iliskisinin kadindaki yansimasi...Bir baska baslikta birlikte olmak uzere. Ayse-2007

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder