12 Ocak 2011 Çarşamba

Frida Kahlo



Natasha Gelman----Diego (sol)---Frida (Sağ)

Nicholas Muray--Frida--New York 1946


Yıllar onceydi, LA de bir dil okuluna gidiyordum. Bir gün, ögretmen elinde bir fotografla geldi ve bana ''bu fotograf hakkında konus lütfen'' dedi. Fotografa baktığımda, kadın mı erkek mi olduğunu cok da iyi kavrayamadığım, ama kadına daha çok benzeyen  bıyıklı biri vardı karşımda. Acaba bu fotograf hakkında ne konusmalıyım diye düsunurken, Meksikalı bir arkadaş heyecanla, benden beklenenleri ardarda sıralamaya başladı. Saskındım;  ben fotografla ilgili konusacak bir sözcük bile bulamazken, Meksikalı sanki günlerce konuşacak kadar bilgiliydi. Forograf FRIDA KAHLO'ya aitti. Derstten sonra hemen Barns and Noble'a giderek, FRIDA KAHLO ile ilgili kitap var mı dedigimde, bir duvarı gösterdi görevli, üzerindeki bütün raflar Frida'ya ayrılmıstı...Frida Kahlo ile tanısmam böyle oldu. Okudukca okudum, aksam eve dondügümde hala aklım Frida daydı. Resimleriyle, yaşam hikayesiyle, Diego'ya duyduğu inanılmaz sevgisiyle, asklarıyla, hüznüyle, yasam mücadelesiyle beni çok etkilemisti. Bir cok insanın yaşama küsecegi koşullarda, o; resimleriyle, yasadıgı asklarla, devrimci yapısıyla daha da gücleniyordu sanki...Türkiye'ye döndügümde, bircok arkadasıma Frida'nın yasam oykusu kitabını armagan ettim, onların da tanımasını istedim, bu özel kadını ve resimlerini. Bu günlerde, uzun süre Meksika'da yaşayan Gelman'ların özel kolleksiyonundaki Frida Kahlo ve Diego Rivera resimleri Pera Müzesinda sergileniyor. Elbette ben de Frida'yla bulusmaya Istanbul'a gittim. Diego'nun resimlerini daha once Los Angeles County Museum'daki uzun sureli sergide birkac kez görmeye gitmistim. Frida'nın resimleri Meksika renkleriyle donatılmış. Otoportrelerinde, yasadıgı acıları oylesine belirgin dile getırmis ki, ayni hüznü yasamamak mümkün değil. Hayatı boyunca;'' o; benim babam, sevgilim, arkadasım,yoldaşım, herşeyim'' dedigi Diego'nun ve kendinin  yaptığı Natasha Gelman'ın  resimleri sergide yanyana duruyor. Frida'nın gözünden Natasha ne kadar dogal gorünüslü, sade bir kadınsa, Diego icin de o kadar çekici ve kadınsı çizilmis. On yıl birlikte yasadığı Nickholas Muray'ın , carbro baskı Frida ları  da birbirinden güzel. Sergideki bir güzel görüntüde, 5-6 yas civarındaki çocuklardan oluşan bir gurubun müze görevlileri tarafından Frida ve Diego'nun resimleri hakkında bilgilendirilmeleriydi. Oylesine mutlu oldum ki, Frida'nın hayatıyla ilgili kısa filmi izlemeye ara verip bu güzel görüntüyü fotografladım...Ayse-2011 Ocak

1 yorum:

  1. Oncelikle Istanbula habersiz gelip gittigin icin seni kocaman opuyorum.Frida Kahlo seneler once de beni hem hayatiyla hem resimleriyle cok etkilemis bir ressam.Haber verseydin bende seninle gelirdim sergiye.Ama tanimayanlar varsa bu tutkulu anlatiminla tanimak icin bir sans yakalamis olurlar.Sadece resimlerinden degil hayat hikayesindende ders alirlar.Tesekkurler bu hayranligi tekrar yasattigin icin.

    YanıtlaSil