27 Eylül 2015 Pazar

Finlandiya'dan lezzet onerilerim

Bir ülkeyi gezerken yerel lezzetleri tatmak, gezimin en güzel bolumlerinden biri. Sanırım bugun  herzamanki gibi  midem biraz açgözlü. Ben de yemek yerine tattigim lezzetlerle onu oyalamak istedim. Finlandiya'yı düşledim...
Finliler, sabah kahvaltısında bildiğimiz  kahvaltılıkların dışında, PORRIDGE içiyorlar. Porridge koyu bir çorba kıvamında, üzerine böğürtlen reçeli ve tereyag ekliyerek içiliyor..Evlerde sadece bununla kahvaltılarını yaptıkları da oluyor. Ben sevemedim, bir kez denedim , sonrasında hic yaklaşmadım bile.
Tampere, Finlandiya'nın buyuk bir sehri.Diger sehirlerine gore biraz farkli. Gelelim lezzetlerine, yuruyusum sırasında STABLE YARD' da buldum kendimi. Hafta sonu olması, ortamı renklendirmişti.Uzun kuyruklardan sonra yiyebildiğim smoke grill somonun lezzeti muhteşemdi.Yanına da birayı alınca, müzik eşliğinde tam keyif anı...

Hersey güzeldi ama ustune kahve gerekiyordu. Ayni yerdeki TALLIPIHAN KAHVILA , meğer kahvesi ve tarçınlı kurabiyeleriyle unluymuş. Elbette kendimi attım içeri.

Oulu'ya gittiğimde ılk gun dolaşırken, en unlu et lokantasının bir Türk'e ait olduğunu söylediler.RESTAURANT ISTANBUL.Iceri girdim, konuştum. Bahri Bey, Ankara'lı, Finli bir hanımla evli ve 27 yıldır Oulu'nun en merkezi yerinde bu et lokantasını işletiyor. Cok emek verdiği hemen belli oluyor. Benim de pek hoşuma gitti.Balıgı tercih ettiğimden yemek yemedim ama Finlilerin Oulu'daki tercih ettikleri yerlerden biri olduğu restorandaki kalabalıktan belli oluyor.
 
Oulu' da  somon çorbasını en iyi yapan yer, market hall deki KAHVILA. Saatleri kısıtlı, gun içinde acık.Somon çorbasını sevenler için önerilir.


Oulu'nun , diğer unlu yiyeceği de Elmalı Merengesi. Bunu da en güzel yapan ANTELL CAFE HOUSE. Gecmisi cok eski, kucuk bir kafe. Yakın tarihte ikincisini de açmışlar, o biraz daha buyuk. Ayse duyup da tatmaması mumkun mu? .Aradım, buldum ve yedim. Cok ilginç bulmadım.

Rovaniemi'ye geldiğimde güzel bir aksam yemeği yemek istiyordum.Lapland yemeklerinde unlu olan
NILI   RESTAURANT'i onerdiler  www.nili.fi . Kaldıgım otelin hemen yakınındaydı. Nili'nin ici güzel döşenmişti.Tepedeki rengeygi boynuzlarından olusmus avize, tahta masalar hemen ozel bir yer olduğunu hissettiriyordu. Zaten müşterilerin hepsi de turistti. Musteriler turist olunca fiyatlar da pahalı, biz de odemeye aday kuşlardık. Iki menu hazırlamışlardı.Icecek hariç 58 euroydu. Bir de  menu dışı yiyecekler vardıLokal yemekler için gelmiştim ama bilmediğim lezzetleri yiyecek günümde değildim..Menu dışında  balık yemeği tercih ettim. Balık öncesinde bir ahşap üzerinde minnacık ryn ekmek üzerine somon getirdiler. Gurme restoranlarda verilen cinsten, minnacık bir tadımlıktı. Balıgım ise lezzetliydi.
 


Rauma'ya gittiğimde güzel bir ogle yemeğimi öneriler üzerine RAVINTOLA VILLA TALLBO 'da yedim.Bu gezimde farklı soslarla hazırlanmıs somon yedim.Buradaki de cok lezzetli bir somondu ,Sarımsak ve peynir  sosuyla yapılmıstı. Sonrasında da ücretsiz kahve ve tarçınlı kurabiye ikramı vardı.
 

Rauma'nın vanilyalı donutı cok unlu.Bunu en güzel yapan yer de CONTIO CAFE. Ben de buyuk bir zevkle yedim, gerçekten cok lezzetliydi.
 
 Bu arada Finlandiya'da STOCKMANN süper market zinciri cok kaliteli malzemeler satıyor. Ozellikle yiyecek reyonlarını öneririm.Aldıgım balik köftesi cok lezzetliydi. Kadınbudu köfte malzemesiyle yapılmış sadece et yerine balık kullanılmıştı. Helsinki Marketsquare deki    balık çorbası ve somonlarda ayrı lezzetliydi.Basit gorunuslu yer olmasına karsın, fiyatlar ucuz ve yiyecekler lezzetli.Istiklal caddesindeki vitrin yemeklerini seyreder gibi ben de tezgahların onunde seyre daldım ve yedim tabii.Finlandiya'da taze patatesler cok lezzetli. En cok tüketilen yiyecek patates.Et ve balığın yanında patates muhakkak var.


Aland Adasının, STALLHAGEN birası unlu. Sehir merkezine yürüyerek 20 dakika mesafede Okyanus kıyısında cok güzel bir yerde kalıyorum. Oylesine güzel ki kaldığım yer sehirden biramı,SVARTBROD  siyah ekmeğimi ve adaya ozel peyniri alıp Okyanusa karsı kulübelerden oluşan tatil yerinde taahta masaya oturup cok güzel bir aksamustu geçirdim.
 
 
Finlandiya deyince, hercesit sandviçi de unutmamak gerek. Ozellikle balıklıları cok hos.
Jvaskyla'da ogle yemeklerinde oldukça popüler ayni zamanda sarap tadım merkezi olan Figaro restorandan da bahsetmeliyim. Burada da farklı bir balık yedim cok lezzetliydi.  www.figaro-restaurant.com  Yan masada oturan, sohbet ettiğim bir cifte yanımda olan sırt çantamı gösterip iste böyle seeyahaat ediyorum dediğimde esi saskınlıkla bu çantaya benim saadece makyaj malzemem sığar, siz makyaj yapmıyor musunuz diye sorduğunda cok gülmüştüm.Cunki birço  kez yasadıgım gibi karı koca arasında tatlı bir tartışma cıkmıstı. Birkez daha erkeklerin eslerinin buyuk valizlerinden pek de hoşnut olmadığını gormustum.
 
 
Su anda bunları yazarken tekrar yiyecekler arasında dolaştım .Fazlasıyla balık yemiş olduğumu farkettim. Daha buraya yazmadıklarımla birlikte. Sanırım simdi sıra dolabı kontrol etmekte, içinde ne var ne  yok diye...
Ayse-------------2015  Eylul
Gezi Tarihi............2015  Haziran
 
 
 
 
 
 

1 yorum: