1 Ağustos 2015 Cumartesi

Seurasaari Adası

19 Haziran 2015 Helsinki'de Midsummer  Eve (baharı karşılama ve en uzun gun) kutlamaları vardı. Midsummer da  tatil oluyor. Birçok Finli gol kenarlarına kulübelerine gidiyor. Saunalar, uzun sure acık oluyor, özetle beklenen günlerden Midsummer...Ben de bu kutlamalara katılmak için Tallinn'den Helsinki'ye 7.30 feribotuyla geçtim. Tallinn Helsinki arası  feribotla 2 saat suruyor. Tek yon fiyatı indirimli 20 Euro. Bir de hızlı gidenler var, onların fiyatları biraz daha fazla. Tallinlink'le gittim. Kısa ve güzel bir deniz gezisi için her turlu koşul saglanmıs.Limandan kaldığım hostela kadar yurudum ve çantamı bıraktıktan sonra kutlamaların yapılacağı SEURASAARI adasına doğru yurumeye başladım.Ada sehir merkezine yürüyerek 1 saat suruyor. Zamanım olduğu için sehri de tanımak amacıyla yurumeyi tercih ettim. Bu arada yol üzerinde görmem gereken yerleri de dolasmıs oldum.Seurasaari Adası, içinde bir acık hava müzesi olan; Xmass ,Paskalya, Epiphany, midsummer kutlamalarının yapıldığı,yıl boyu rekreasyon alanı olarak kullanılan bir ada.Ada'nın anakara tarafındaki  evlererin onunden geçerken Buyuk Ada'da yuruyorum gibi geldi bir an.
Anakaraya bir köprüyle baglanmıs.Kopru 1892 yılında yapılmış ancak1970 de orijinaline sadık kalınarak biraz daha geniş yapılmış.
Koprunun anakara kısmında  Urho Kekkonen Muzesi var.Bu bölge Tamminiemi  bölgesi. Urho Kekkonen olene kadar burada yasamıs. Gol kenarında da sauna var. Bu saunada konuklarını ağırlarmış bugun halka acık bir sauna. Köprüden Ada'ya girince sag tarafta Cafe Mieritz goruluyor. 
 Cafe Meritz unlu mimar Meritz tarafından 1890 da yapılmış. Sonrasında yenilenmiş.Kısları da  acık.
Ada'ya girince hazırlıkların başladığını gordum.Yuruyus sonrası molama, Finlilerin geleneksel vanilya soslu böğürtlenli turtasını, geleneksel giysileriyle hizmet eden bayanla karşılıklı sohbet eşliğinde yedim.
 1685 Yılında yapılmış Karuna Kilisesinin ozel bir yeri var Helsinki'de.Yaz aylarında evlilik törenleri bu kilisede yapılıyor. Midsummer kutlamalarında da  saat 22.00 de bir ciftin nikahı kıyılıyor. 
Kutlamaların daha once Skansen'de izlediğim kadar heyecanlı ve ilgi görmediğini farkettim. Program çocuklara yönelik aktivitelerle başladı. Kukla gosterisi cok güzeldi. Dil olarak hicbirsey anlamamama karsın buyuk bir ilgiyle uzun bir sure izledim.
 


Diger tarafta ciceklerden taçlar yapılıyordu. Herkes kendi tacını kendi deseniyle yapıyordu. Ayrıca inanışlarına gore ayni gece yatmadan once yastık altına konulan farklı cicekler, beraber olacağı insanı rüyasında görmesine neden oluyor. 

Müzik ve dans başladı. Ozel giysileriyle dans eden gruplara herkes katılarak halka gittikçe buyudu.


 Yiyecek organizasyonu iyi değildi. Birkac yerde veriliyordu. Uzun kuyruklar oluştu. Bir sosis yemek için saatlerce beklemek oldukça sıkıcıydı.Ben de kuyrukta arkamdaki Avustralyalı gençle  sohbet ederek gecirdim  bekleme suresini. Sonunda sosilerimizi aldık daha birkaç dakika geçmemişti ki arkamdan seslendi ''bunun için mi bekledik'' sosisi bitmişti. Cok güldük...Elisleri , ev yapımı kurabiyeler satanlar yol boyu  yer almışlardı.Bir buyuk alanda bir de kilise yanındaki kucuk alanda gösteriler devam etti.Program izlemeye ara verip Ada'yı dolaştım. Ayni zamanda acık hava müzesi olduğundan, ahşap evleri gezdim.Evlerin yapımı, 18. yuzyiladan 20 yüzyıla doğru uzanıyordu. Hepsi geleneksel Fin evleriydi.


Olmayan ''gece'' de , golun kıyısında senlik ateşi yakıldı. Gol tekneler, motorlarla doldu, ateşi golden görmenin güzelliğini tatmak için...Senlik sabaha kadar surdu, ben sabahı bekleyemeden otelime dondum...
Ayse..............2015 Agustos
Gezi Tarihi....2015 Haziran

 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder