16 Ağustos 2015 Pazar

Finlandiya ve saunalar.

Finlandiya'nın belirgin ozelliklerinden biri saunaları. Finliler için saunasız bir hayat dusunelemez. Evlerin cogunda ufak ev saunaları var. Yazları haftada bir kullanıyorlar, diğer zamanlarda da saunalar depo görevini goruyorlar.Soğuk ve karanlık kıs günlerinde ise cok sık kullanıyorlar. Evinde saunası olmayanların, hatta olanların bile gittiği buyuk halk saunalarının en popüler olanları genellikle gol kenarında bulunuyor. Saunadan çıktıktan sonra yazın bile girilmesi zor olan gole girerek vücuda sok etkisi yapılıyor.Ben de saunalarını denemeden gelemezdim. Tampere, saunalarıyla unlu bir yer. Bir sabah erkenden, oneri üzerine Nasijarvi golu kıyısındaki ''Rauhaniemi'' saunasına gittim. Gelenlerin bir kısmı, gol kenarında güneşlenirken diğerleri ise saunayı kullanıyorlardı. Saunalara genellikle çıplak giriyorlar, kadın ve erkekler için ayrı saunalar var.Bu saunada ise kadın ve erkek birlikte giriyor ve mayo giyme zorunluluğu vardı. Rauhaniemi, 1929 yılında açılmış eski saunalardan biri ve odunla ısıtılma yapılıyor.Giris ucreti 6 Euro. Adeta bir sohbet yeri. Aslında sessiz olunması gerekirken, burada sohbet oldukça koyuydu.

En cok hoşuma giden ise, saunadan sonra gole girme bolumuydu. Sadece boynuma kadar birkaç dakıkalıgına girebildim.Su , yaz sezonu olmasına karsın cok soğuktu. Vücudumdaki rahatlama ise müthişti.Kısın da buzların bir kısmını kırıp gole girenleri düşündüğümde titremeye başladım...Gol kenarında güneşlenenleri gördükçe, Turkiye'de sahip olduğumuz kıyıları düşündüm, tum güzellikleriyle...
Gelenlerin bir kısmı sandviçlerini getirmişlerdi, bir yandan da krep yapanlar ve büfede satılan sosıslı sandviçler de davetkar bir sekilde goz kırpıyordu bana...Yemeden olmazdı...
Finlandiya'da 2010 yılına kadar dünya sauna yarışması yapılıyormuş. Ancak 2010 yılında yarışmaya katılan Rus fazla sıcakta kalmaktan olunce bu yarışmaya  son verilmiş...Bir de yüzer saunalar var. Ozellıkle grup olarak kiralıyorlar. Hem saunaya giriliyor hem gunesleniliyor hem de barbecu yapılıyor. Bunlar  cok popüler.

Yine bir aksam ustu yuruyus yapıyorum, sehir içinde bir saunanın onunde birikmiş kadınları görünce ilgimi cekti.Biraz sohbet edince saunada verilen cılgın bir kadınlar partisi olduğunu ogrendim. Hatta beni de davet ettiler ama uzak durmakta yarar var diye duşundum.Saunadan çıkınca aralarda sürekli biralar ya da başka içkiler fazlasıyla içiliyor. Tehlikeli değil mi diye sordum.Yanıt sadece gülümsemeydi...
Bu sohbetten sonra, bu sefer evlilik öncesi bekârlığa veda partılerini saunada yapan bir cift ve arkadaşlarını havlularla sokak da görmek de  cok ilginçti.Biraz da onlarla sauna partileri uzerine söyleştik.
Iste Fınlandiya'nın saunaları böylesine renkli...
Ayse......16.08.2015
Gezi Tarihi.......Haziran 2015
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder